Tuesday, August 2, 2011

Bukit Tabur East

Alhamdulillah. Malam ni malam ke-3 Solat Taraweh. Seperti tahun-tahun sebelum ini, saya dan ayah akan bersolat di Masjid At-Taqwa, TTDI. Memang dari kecik macam ni. Mungkin sebab di At-Taqwa solatnya 20 rakaat lepas tu parking pun senang, suasana pun selesa. Solat Maghrib pulak di AL-Ghufran. Itu pun berbuka sikit, lepas tu terus gi jemaah. Itu cerita bila Ramadhan menjelang. Ramadhan kali, akhirnya dapat jugak balik pukul 4.30ptg. Jd sempatla solat Asar di Al-Ghufran, lepas tu oleh terus ambil bubur Lambuk. Bukan lombok eh. Bubur lambuk ni memang dah jadi kemestian masa berbuka. Bila lagi nak rasa, nak buat sendiri? emm beli bubur ayam Maggi la gamaknya. Ape pun, saya berharap diberikan kesihatan yang baik dalam menghadapi bula yang penuh barakah ini. Teringat semalam, lepas solat Teraweh, ibu kepada Ustazah saya msa di SRA TTDI, meninggal dunia. Lepas taraweh, diadakan solat jenazah. ucapan takziah buat Ustazah Asma dan keluarga. Ustazah yang sampai ke hari ni hubunganya dengan keluarga saya masih utuh. Kami 7 org adik beradik, semua pernah diajar olehnya.

Semalam, bila tengok berita bahawa saudara di Iraq berpuasa dalam keadaan cuaca disana 51 darjah celcius. Sehinggakan terpaksa mencurahkan air paip ke badan untuk menyejukkan badan. Ada yang berendam di Sungai Tigris pun ada. Masyaallah..Kat Malaysia ni baru 40 darjah, saya dah gi cari ABC dah. Konon nak bagi sejuk la. Sedare kat tempat lain, lain pulak ceritanya. Syria dengan pergolakkanya, Libya pun sama, Palestine lagi. Nampaknya tak enak jika saya merasa selesa sepenuhnya walaupun hakikatnya memang selesa kerana mereka disana cukup tersempit, kekurangan dan sebagainya. Ya Allah, ibadah puasa adalah milik-MU, maka Engkaulah selayaknya membalasnya.

Sebelum puasa, sempat jugak gi panjat Bukit Tabur dan join Kejohanan Futsal. Cerita sikit bab panjat bukit, kali ni Bukit Tabur East. Ketinggian lebih kurang 900 kaki. Tinggi sikit dari Bukit Tabur west. Cumanya kali ni lebih mencabar. Permukaan batuan banyak, dan agak sempit sedikit. Walaubagimana pun, ianya tetap mencabar dan menarik. Alhamdulillah, pergi dan balik dalam keadaan selamat. Terima kasih Ya Allah diatas kesempatan yang diberi, tidak tahu adakah selepas ini diberi kesempatan seperti ini lagi.

Minggu akhir sebelum Ramadhan cukup mendesak, penat. Bermula Isnin, Selasa, ada latihan di Padang Merbok untuk perlawanan persahabatn dengan pasukan KeTTHA di Mardi pada, Serdang pada hari rabunya. Dan keputusanya seri 2-2. Tercapai jugak misi. Khamis dan Jumaat, persiapan akhir untuk Kejohanan Futsal anjuran Jabatan. Mano tidaknye, den kono uruskan hadiah. Piala Pusingan nak poei tompah lagi, medal, saguhati. Ponat jugak la. Monang ke? dapat no.2. Team den kaloh masa final dengan team dari Jabatan sendiri. Team den, team A, kalah dengan Team B. Abang kalah dengan adik la kiranya
, sampai bengkak kepala ni dek accident dengan tiang gol. Nak kata terhantuk pun boleh, langgar pun ianya jugak, terbabas dan merempuh pun macam betul jugak....... Itu tak termasuk bab kerja. Masalah tak banyak, tapi berat. Hendak berurusan dengan orang ramai terutama dari kalangan kontraktor, engineer ini hanya disebabkan kesulitan yang dihadapi bukan sonang. Kene tobalkan muka juga. Sehingga hari ini masalah itu masih lagi ada dan belum dapat diselesaikan. Memang tak boleh nak duduk diam la selagi tak selesai. Ya Allah, berilah aku kekuatan dan ketabahan. Mohon keberkatan di Ramadhan ini.

Inilah serba sedikit cerita saya malam ni, sebenarnya nak buat minit mesyuarat, tertinggal pulak nota kat pejabat. Terpaksa la minit benda lain....Selamat Berpuasa.