Monday, January 2, 2012

Cabaran Buku Baru

" Dan sesungguhnya kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari Jin dan Manusia yang mempunyai hati yang tidak (mahu) memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan mempunyai mata yang tidak mahu melihat dengannya, (bukti keEsaan Allah), dan mempunyai telinga yang tidak (mahu) mendengar dengannya, (ajaran dan nasihat), mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi, mereka itulah orang-orang yang lalai."
Al-A'raaf Ayat 179

Bila sebut tahun baru, buku baru mesti diperkatakan. Mencipta buku baru untuk kehidupan tidak sepayah menulis sebuah buku. Sebabnya lidah mampu menutur bait-bait indah yang mungkin semuanya tidak hadir terus dari hati nurani jika tidak dihiasi iman dan taqwa.

Ianya mungkin untuk memenuhi "sebuah tuntutan" yang tiada wajibnya dalam menyambut tahun baru. Apatah lagi tahun baru masihi lebih di"agung"kan berbanding tahun Hijrah. Sukar untuk digambarkan bagaimana kefahaman kita tentang Islam. Bila melihat suasana seperti ini saya dihimpit rasa risau yang membuak kerana tahun baru Hijrah hanya sekadar tarikh cuti umum yang melintasi kalender harian. Kerisauan semakin membuak kerana takut-takut bilamana tahun baru Hijrah hanya melintasi tarikh kalender, ianya seolah-olah satu bukti bahawa masih ramai lagi di kalangan kita yang belum lagi memahami hijrah yang diertikan didalam Islam.

Masih ramai lagi yang meremehkan soal hukum didalam melaksanakan sebuah matlamat. Perlu ingat, matlamat tidak boleh sama sekali menghalalkan cara. Ingat, matlamat hidup sebagai seorang muslim hanya mencari keredhaan Allah swt (Mardhotillah). Bila sebut mencari redha Allah, setiap yang dilakukan mesti sama sekali kerana Allah swt. Mana mungkin jika tidak kerana Allah swt, perkara yang dikerja itu akan dilaksanakan sebaris dengan tuntutan Islam.

Walaubagaimana pun, buku baru adalah satu cabaran jika ianya benar-benar sebuah buku baru. Permulaanya mestilah mengandungi satu muqadimah yang memperlihatkan kesungguhan penulisnya. Buku yang menarik hasilnya dari seorang penulis yang tawadu', yang tidak sama sekali malu dalam mengakui kesilapan diri. Lantas bertaubat kepada Allah swt. Perlu ingat! Allah itu Maha Pengampun. DIA sentiasa menyediakan pada hambaNYA jalan pulang. Seluas mana sekalipun bak lautan mahupun ditambah seluas daratan yang ada, setiap dosa dan kekhilafan masih tetap boleh dibersihkan dan dibasuhkan dengan taubat yang sebenar-benar taubat. Selagi mana kita seorang muslim yang beriman, kita masih lagi mampu mencari jalan pulang jika itu dicatatkan didalam isi kandungan buku baru. Mungkin bab akhir buku baru itu boleh diletakkan sasaran untun menjadi seorang yang bertaqwa.

Maka, harus diingat buku baru tetap buku baru. Cumanya, isi kandunganya mestilah miliki roh Islam. Mana mungkin buku baru seperti buku lama dahulu isinya. Yang berbeza tajuk dan penyampaianya. Jika ianya tidak betul, di buku baru tidak betul tidak akan diulangnya. Pengalaman hidup tidak membantu jika kita tidak mengambil setiap perjalanan itu sebagai satu pengajaran dan pembaharuan serta penambahbaikan. Istilah makan garam dahulu tidak boleh dijadikan kebanggaan jika garam yang dimakan hanya sedikit yang tidak membantu merasai masin nya garam.

Apapun, lembaran buku baru tetap diteruskan dengan seperti yang dirancangkan dan diinginkan..

" Akan datang suatu masa dalam waktu dekat, bangsa-bangsa ( selain umat Islam ) bersatu akan mengalahkan ( memperagakan ) kamu seumpama sekumpulan manusia berkerumun berebut-rebut akan hidangan makanan di sekitar mereka. Sahabat bertanya : " Wahai Rasulullah!, apakah kerana sedikitnya kita ( umat Islam) pada waktu itu?.Rasulullah menjawab : " Bukan, bahkan kamu pada waktu itu adalah golongan teramai ( majoriti ), tetapi kualiti kamu pada waktu itu bagaikan buih-buih lautan yang di bawa oleh arus air. Allah telah mencabut dari hati musuhmu perasaan takut dari kamu dan Allah mencampakkan perasaan 'wahn' ke dalam hati kamu. Sahabat bertanya : " Wahai Rasulullah!, apa yang di maksudkan 'wahn' itu?. Rasulullah s.a.w. menjawab : " Cinta dunia dan takut mati. "
Riwayat Al-Bukhari