Monday, January 16, 2012

Pesan Nabi kita...

Daripada Abu Dzar r.a, Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : "Takuti-lah Allah di mana sahaja kamu berada; ikutilah kejahatan dengan kebaikan, kerana kebaikan menghapuskan kejahatan; dan berakhlaklah bersama manusia dengan akhlak yang baik'.
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim-

Daripada al-Nawas bin Sam'an r.a : Aku bertanya kepada Nabi s.a.w tentang kebaikan dan dosa, lalu baginda menjawab : "Kebaikan adalah akhlak yang baik, manakala dosa ialah apa yang berdolak-balik di dalam dada engkau dan engkau tidak gemar manusia mengetahuinya
-Riwayat Muslim-

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda : "Dua kalimah yang ringan di lisan, berat di mizan, disukai oleh ar-Rahman; Maha Suci Allah dan segala puji-pujian untuk-NYA, Maha Suci Allah yang Maha Agung"
-Riwayat al-Bukhari dan Muslim-

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda : "Bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya harta benda, tetapi kekayaan sebenar ialah kekayaan jiwa"

* saya agak keletihan semenjak ini. Kekangan tuntutan terhadap tugasan dan tanggungjawab sedikit sebanyak berjaya membuai diri saya dari memberi peringatan untuk diri. Astaghfirullahal 'azim; Aku memohon ampun kepada ENGKAU YA ALLAH. Aku khilaf dalam dalam menguruskan dunia sebagai untuk bekalan ke akhirat. Saya cuba menasihati diri agar lebih menumpukan kembali pesan kekasih-NYA " Sesungguhnya dunia itu manis dan indah. ALLAH telah menjadikan kamu sebagai khalifah di dunia. Lalu, Allah melihat bagaimana kamu beramal.".....Walhal aku tahu destinasi kehidupan aku adalah kubur. Atau lebih tepat lagi adalah menuju akhirat. Walaupun dilihat mati itu masih jauh tetapi sebenarnya ia adalah sangat dekat. Mana mungkin aku mampu menjamin kehidupan akan aku nikmati pada esok hari..

Adakah aku mengejar dunia? Aku mohon perlindungan-MU Ya Allah dari sifat ingin mengejar dunia...