Sunday, March 21, 2010

tEropoNg HaluaN


Hampir sebulan tak masuk "new post" blog saya..sibuk ke?

.kewajipan itu memang melangkaui masa yang ada. tetapi adakah masa yang ada itu dipenuhi dengan kewajipan untuk diri atau dalam ertika yang lain sebagai seorang hamba, khlaifah, pelajar, pekerja, penduduk, masyarakat, tetamu dan sebagainya...cumanya adakah apa yang disibukkan itu benar-benar satu kewajipan?...jadi kena check list la. ini kerana "sia-sia" satu yang cukup yang merugikan. tidak ada istilah manfaat pada "sia-sia".

saya terima beberapa email dari teman-teman diluar. yang baru sahaja terima keputusan SPM. alhamdulillah, semuanya baik. cemerlang. walaupun keputusanya baik dan cemerlang, persoalan yang timbul apakah perjalanan mereka selepas ini. "akh, saya tak tau nak ambil kos ape?" "ntah la, isi je upu. dapat u masuk je" "market sekarang nak pakai graduan lepasan mana bang?" dan macam-macam lagi yang saya terima. sekadar berkongsi, suka saya katakan belajarlah untuk meminati sesuatu dan cipta dari sesuatu. saya ketika form 4, saya mula mencongak haluan saya selepas SPM. saya mencari sesuatu yang saya mahu kerana saya tahu dimana kemampuan tak seberapa ini. " kaunseling, psikologi, pentadbiran @ pengurusan islam @ awam dan sejarah tamadun islam. tak ade " syariah, al-quran as-asunnah, dakwah dan dlln"..Alhamdulillah saya dah dapat bidang Pentadbiran Islam saya. kini Syariah, bidang yang saya highlight kan ketika saya diploma. selepas Syariah? dah ada dah. tunggu habih dulu Syariah ni.. untuk email-email yang dihantar saya ucapkan terima kasih. hanya untuk berkongsi dan memberi mana yang mampu dan ada. Tetapi jauh dalam sudut hati nak sangat ke Timur Tengah. Tempat dimana kemasyuran pelbagai ilmu ada disana. khususnya Pengajian Islam. saya tak tahu apa perancangan Allah pada saya, untuk kehidupan saya. cuma sabagai hamba, saya perlu ikut garis panduan sebagaimana tercatat didalam Al-Quran dan As-Sunnah. semampu mana ikut, mesti kena ikut dan buat., yang tak mampu bukan beerti kena tinggal, tapi usahakan untuk ikut dan buat. walau hari-hari dilalui penuh mencabar dan menduga.

saya tak akan berceloteh panjang untuk entry kali ni, ada entry yang akan saya siapkan untuk kalian semua. adakalanya kita perlu memberi peringatan dan dalam masa yang sama peringatan itu mesti salah satu sasaranya kepada diri kita dan serentak dengan itu kita lakukan.

p/s= sekarang tengah berlangsung Pesta Buku Antarabangsa di PWTC. saya nak pergi ni. emm, cadang hari ni, tak jadi pulak. InsyaAllah, esok lps kelas nak kesana. ada sesuatu yang nak dicari. emm..dok tggu sms nie.....