Sunday, February 14, 2010

Jauh perjalanan

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Pemilik sekalian alam..

huh..penat jugak badan nie. perjalanan dari KL ke Jerangau, Dungun Terengganu memang dirasakan jauh. mana taknya, sepanjang perjalanan kenderaan penuh. maklumlah, cuti panjang. Tahun Baru Cina pula tu. Sesak tu memang sesak. Sejuk? memang sejuk. Bas yang disewa khas dari Majlis Bandaraya Petaling Jaya memang sejuk. Merengkok-rengkok jugak saya. Balik dari sana pun, alhamdulillah, semuanya lancar. semalam sampai KL. Hari ini jalan sunyi sepi. Biarlah. hari-hari asyik melihat kesibukan jalan dan menyertai kesibukan. sebagai pengguna jalanraya, dok KL nie memang kena pasrah je la kalau jalan sesak. tak nak sesak, kena ucap selamat tinggal kat KL nie. hihihi..Hari ni nak dok umah je. rehat tu tak de la sangat. cuaca pun panas...

Kena siapkan diri untuk hadapi kelas. kena "warming up" la dulu. saya teringat akan cerita Prof. Sidek Baba pada hari selasa lepas. "anak-anak saya enam orang dah ada PhD. 2 orang lagi akan ambil PhD. saya suruh anak-anak belajar sampai ke tahap itu. " cukup disitu saya paparkan ceritanya. Nak cerita sepanjang ceramahnya memang panjang dan cukup bermanfaat. Itu motivasi bagi saya. Belajar sampai ke liang lahad. Ini buat saya tak sabar nak ke kelas. InsyaAllah, tidak kira ianya mengambil masa bertahun pun, lama mana pun, istilah belajar kena sentiasa ada dalam diri sampai mati. Ye! sampai ke liang lahad.

Bila bercakap soal belajar ni, pelbagai tujuan untuk belajar. Apa yang penting, ilmu yang dituntut mesti ilmu yang bermanfaat untuk segenap aspek. Termasuklah agama, diri sendiri, keluarga, masyarakat dan seluruhnya. Sebab dengan ilmu kita akan jadi senang dan jadi susah. Bagaimana istilah jadi senang dan jadi susah kena tanya la saya nanti. :)

Nak buat apa petang nie? emm..gi taman la. Lama tak gi. malam ni Ust.Rani bg kuliah. Pengajian Al-Hikam.....