Sunday, May 6, 2012

Didik anak cara Nabi Muhammad s.a.w

Dari an-Nu'man bin Basyir radhiyallahu 'anhuma : 

قال رسول الله صلى الله وسلم : اعدلوا بين أولادكم في النحل كما تحبون أن يعدلوا بينكم
 في البر و اللطف 

Rasulullah s.a.w bersabda : " Berlaku adillah terhadap anak-anak kalian dalam pemberian seperti kalian suka apabila mereka berlaku adil terhadap kalian dalam hal berbakti dan kelembutan ". ( Diriwayatkan oleh Ibnu Abid Dunya dalam kitab al-'Iyal (1/172). Pentahqiqnya mengatakan "Hadis sahih"

Saya bukan seorang bapa yang memiliki anak. Kerana kahwin pun belum apatah lagi memiliki anak sendiri. Walaubagaimana pun saya boleh dikategorikan sebagai bakal bapa kerana saya juga ingin memiliki zuriat saya sendiri hasil daripada perkahwinan dengan wanita yang tercinta. Ini penting, bagi saya dan isteri membina generasi Islam yang akan menyambung perjuangan dan membina kekuatan. Generasi yang memartabatkan Islam dan meletakkan Allah SWT sebagai Tuhan Yang Esa dan Muhammad S.A.W itu pesuruh Allah.

Buku "Prophectic Parenting ; Cara Nabi s.a.w Mendidik Anak" adalah hadiah untuk saya bagi membina diri untuk menjadi "seorang bapa" walau saya tidak tahu "kapan" saya di izinkan Allah S.W.T untuk menjadi seorang bapa. Judul asalnya bertajuk " Manhaj at-Tarbiyyah an-Nabawiyyah lith Thifl ( terbitan dar Ibnu Kathir ) yang mana penulisnya adalah Muhammad Nur Abdul Hafizh Suwaid.

Apabila membuka buku ini buat pertama kalinya, saya dihidangkan dengan kata-kata yang menarik perhatian saya oleh beberapa ulama yang memberi pandang sisi megenai buku ini ;

"Demi Allah, berkali-kali ketenteraman merasuk ke dalam hatiku, dan iar mataku bercucuran ketika membaca buku ini"- Ahmad Qallasy ( Ulama Halab )

"Barangsiapa yang ingin mempelajari tentang pendidikan Islam bagi anak, dia akan mendapatkanya dalam buku ini sebagai bekal yang bermanfaat dan materi yang siap pakai" - Dr. Muhammad Fauzi Faidullah ( Ketua Jurusan Fikih Dan Usul, Fakultas Syariah Dan Pendidkan Pascasarjana Universiti Kuwait )

Belum habis dibaca, tetapi saya menyarankan kepada kalian sebagai ibubapa dan bakal ibubapa diluar sana untuk memiliki buku ini yang mengandungi keterangan daripada hadith Nabi s.a.w mengenai cara mendidik anak. Ianya langsung daripada hadith Nabi s.a.w, dan itulah yang menarik mengenai buku ini. Kalian mempelajari cara mendidik anak daripada Nabi s.a.w sendiri. Bermula dari tujuan awal perkahwinan, susunan perjalanan buku ini cukup mengagumkan. 

Jika ilmuan dari universiti termasuk ulama memberikan respon yang baik dan terbaik mengenai buku ini, apatah lagi saya yang hanya tidak sampai setahun jagung dalam bidang ilmu ini. Mana mungkin saya akan bersangka kurang dari apa yang mereka sangkakan mengenai buku ini.

Dikala kita diperdendangkan serta dipertonton dengan media mengenai berita-berita yang negatif dari anak mahupu kedua orang tuanya, maka berpalinglah kalian dari terus membacanya yang akan terus menerus mempergaruhi fikiran kalian. Kerana ianya akan berjaya menerobos jiwa kalian yang baru memiliki anak dan ada pula yang ingin memiliki anak serta ingin baru ingin sahaja berkahwin. Berprasangka baiklah dengan membaca buku ini agar kalian tahu, kuat dan bersedia untuk membacanya kembali berita yang dipaparkan media hari ini.