Tuesday, May 29, 2012

buku oh buku




Read Malaysia Book Fair 2012, MIECC, Mines Resort City 25 Mei - 3 Jun. 

Saya baru sahaja melangkah keluar dengan membeli buku seperti di atas. Agak lama juga saya tidak membaca buku sejarah. Lebih menumpukan kepada buku akedemik yg melibatkan pengajian saya di UKM sekarang. Saya sempat selak beberapa helaian sebelum membuat keputusan untuk membeli buku ini. Menarik dan cukup info untuk diperkatakan mengenai tajuk dua buku ini. Mungkin agak keterlaluan membuat kesimpulan walhal saya belum lagi mulai baca, tetapi keilmuan mengenai sejarah yang ada pada dua penulis ini, saya tidak ragu untuk mengatakan tidak menarik. Banyak buku karangan Abdul Latip Talib contohnya berjaya menarik ramai diantara kita untuk membaca sejarah. Cara penyampaian dan lenggok bahasa yang mudah ditelan adalah kunci bagi kejayaan buku tulisan beliau menarik perhatian pembaca. 

Soal harga? usah berkira jika setiap tulisanya adalah mengnai sejarah Islam. Tidak malukah jika ada diantara kita yang tidak tahu siapa khalifah Islam? cukuplah ditanya siapakah 10 sahabat Nabi s.a.w yang telah dijamin masuk syurga, dimana adalah sunat untuk kita mengetahuinya.