Monday, January 23, 2017

Realiti 1: Ragam dalam pekerjaan

Kamu buat kerja sampai malam sekalipun, peluh keringat sebaldi dah, kamu jangan expect kamu akan dapat penghargaan tinggi dari orang sekeliling. Rakan-rakan kerja kamu cuma jadi saksi kamu buat kerja rajin. Tapi, mereka tidak akan backup kamu atau sampaikan kerajinan kamu pada bos, CEO, pentadbiran dan pihak yang bagi kamu gaji.



Jangan pernah bergantung pada mana-mana kawan kerja untuk jadi bahan bukti, saksi segala kerja yang kamu buat untuk tempat kerja kamu. Mereka tidak akan masuk campur urusan kamu. Mereka juga nak jaga periuk nasi sendiri.

Tapi, kalau kamu buat silap atau tak hadir kerja sekali dua atau beberapa kali, tak kiralah apa jua sebabnya termasuk sakit, orang akan cepat pandang serong kamu. Kamu takkan lagi tergolong dalam pekerja yang baik walaupun kamu memang pekerja yang rajin.

TIPS:
1. Kerja tu pergi balik on-timelah. Sebab kerja sampai lebih masa pun, tak guna juga. Kerja takkan habis sampai bila-bila.
2. Dua, hubungan dengan Tuhan tu wajiblah jaga. Utamanya solat fardhu lima tu jangan tinggal. Solat tahajjud dan duha tu buatlah selalu biar jadi amalan harian.
3. Ketiga, sabar dan senyum selalu. Jangan banyak cakap benda tak penting di tempat kerja. Jangan cakap pasal pentadbiran bagai. Buat kerja kita je. Sebab, kalau nak bertekak hal ni, baik kau masuk politik ubah sistem terus.
4. Keempat, doa selalu biar Allah lindungi dan limpahi rezeki. Kerja dengan orang, bila-bila boleh kena buang. Kerja sendiri, bulat-bulat bergantung tuah rezeki setelah usaha.
5. Kelima, jangan cakap pasal orang lain. Rajinkan diri improve diri sendiri."



#copypaste