Wednesday, June 6, 2018

INDIVIDU MENIKUS

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Alhamdulillah, dah masuk ke fasa 10 terakhir di bulan yang mulia. Fasa yang sepatutnya mencari-cari malam yang penuh kemuliaanya lebih dari seribu bulan. 83 tahun ! secara kasarnya jika berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadr. Macam itu tak perlulah kita kuat beribadahkan? Apakah kita bukan dari hamba yang bersyukur? Nabi Muhammad s.a.w pun tekun beribadah walaupun Baginda s.a.w. kekasih Allah s.w.t yang sudah dijamin segalanya malah dipelihara dari dosa. Jadi, cari malam tersebut diakhir Ramadhan ini.


Alhamdulillah, PRU-14 sudah selesai. Saya sudah selesai menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi yang berdaftar. Kali ini saya mengundi di Bangi, jika sebelum ini saya akan mengundi bagi Dun Bukit Lanjan dan Parlimen Segambut. Bila dah menetap di sini, makanya kawasan mengundi bertukar. Biarlah, yang penting kita wajib keluar mengundi.


Tempoh berkempen dan sebelum mengundi adalah tempoh sukar bagi saya. Kenapa? sukar kerana dihidangkan dengan kempen-kempen yang lebih kepada menikus!. Penyataan-penyataan yang membenci dan melampau. Sikap lalang yang terlalu naif. Sokongan yang membabi buta, kecaman tanpa usul periksa dan pelbagai lagi termasuklah ulasan peribadi yang macam baguih!.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
Wahai orang- orang yang beriman, jika ada seorang faasiq datang kepada kalian dengan membawa suatu berita penting, maka tabayyunlah (telitilah dulu), agar jangan sampai kalian menimpakan suatu bahaya pada suatu kaum atas dasar kebodohan, kemudian akhirnya kalian menjadi menyesal atas perlakuan kalian.

[al-Hujurât/49:6]

Saya tiada masalah jika mahu membenci dan memaki sekalipun, walaupun kita diajar dengan adab dan Islam mempunyai akhlak sebagai seorang muslim, kita perlu membayar apa yang kita beli. Dalam ertikata yang lain, kita bertanggungjawab dalam setiap apa tutur kata kita. Sebab apa? Sebabnya kenalan-kenalan yang mengecam hanya seorang penyokong parti sahaja pun. Bukanya calon, bukanya ahli majlis tertinggi parti. Mereka ini lebih sudu dari kuah.

Sebab apa lebih sudu dari kuah? kita lebih menyakini persepsi dari realiti. Sepanjang suasana PRU, persepsi mengatasi realiti dikalangan penyokong. Dan inilah yang diterjemahkan didalam tulisan dan komen-komen mereka. Malang sekali keadaan sebegitu. Amat malang bilamana kita bukanlah dari kalangan orang yang tidak berpelajaran dan tanam anggur.

Kenapa persepsi lebih menyakinkan dari realiti? Kerana ilmu. Ya, ilmu. Ya, ilmu tiada untuk mencari makna politik, makna kenegaraan. Seperti kita menghukum orang mencuri tanpa melihat keadaan sebenar pencuri dan mangsa atau harta yang dicuri. Begitulah terjadi semasa suasama PRU baru-baru ini, kita tidak melihat masalah berlaku ataupun kejadian yang berlaku didalam negara dalam ruang politik sebuah negara. Apa penyokong-penyokong tahu apakah definasi politik? tidak, sememangnya mereka tidak tahu, malah terma-terma didalam politik itu pun mereka tidak hadam. Apatah lagi mereka mahu belajar sejarah-sejarah politik dalam seluruh lipatan perjalanan sejarah sebuah negara dan semua negara. Hatta sesuatu hukum yang dibuat ulama fiqh mentafsir panjang lebar dengan meletakkan dalil dan nas serta hujah yang sahih dan penuh hikmah. Sedangkan mentafsir dan membuat kesimpulan hanya seminit dua diperlukan tanpa menilai, mentafsir dan mengkaji serta menghayati dengan ilmu dan berlapang dada.

Perlu ke? ye perlu supaya kita menjadi manusia matang dalam bertutur dan memberi komen balas atau pandangan. Supaya tidak kelihatan kita menikus jika kita kalah dalam pertandingan. Ibarat lalang yang ditiup kekiri atau kekanan. Kita berhak menghentam tanpa usul periksa kerana kita ada mulut dan tangan dan kita ada segalanya walaupun pinjaman.

Tetapi, jagalah adab dan akhlak. Jangankan sehingga kita mengaibkan diri sendiri. Janganlah kita sehingga lupa sebagai seorang muslim yang berjiwa mukmin dan muttaqin. Sehingga tergamak sekali kita menghentam agaman dengan mempersenda ulama sebagainya. Adakah kita cukup fiqh dalam menghentam mereka? mempersenda mereka sebagai ulama, sedangan masyarakat diluar sana mengiktirafnya. Sehingga tergamaknya kita mengeluarkan kalimah-kalimah penuh kebencian seolah kita adalah mangsa utama dan kita penuh sengsara jika hendak dibandingkan dengan saudara - saudara di Syria. Sehingga kita tergamak menggadai prinsip diri yang selama ini menjadi perisai kita.

Apakah kita jauh lebih baik jika kita diberi tanggungjawab dalam mengawal situasi? karekter pemimpin pun tiada dalam diri malah bercakap dengan mengemukakan kalimah yang tepat pun kita tidak mampu. 

Kita mesti bermuhasabah, mengambil keberkatan di bulan mulia ini. Tepuklah dada, tanya iman. Apakah label-label yang kita tampal pada kejadian-kejadian itu adalah label yang sebetulnya? apakah kita adalah mangsa kejadian sehingga menafikan segala mungkin kebaikan dan menutup serapatnya pintu tabayyun? apakah kita sudah membuat analisa dan kajian yang mendalam penuh ilmu ketika memberi komen balas dan pandangan? 

Maka berjalanlah dengan penuh kerendahan, kerana kita tiada apa-apa yang perlu dibanggakan, melainkan kita membawa karekter sebaik-baik penciptaanNYA.

Maka nikmat Tuhan kamu manakah yang kamu dustakan?