Tuesday, August 14, 2018

Spartan Race - penuh penyesalan ! Bahagian 1


Sebelum ni saya suka berlari. Cuma saya cepat rasa bosan kalau setakat berlari kosong. Tapi kali ini saya mencuba Spartan Race yang sangatlah berbeza dari aktiviti sebelum ini.
Spartan Race adalah gabungan aktiviti larian dan lasak . Starting point pun bermula dengan larian mendaki yang mulut penuh dengan membawang itu ini dan itu memang sudah semestinya saya rasa peserta lain pun akan seperti itu. Sebelum saya terus berceloteh dengan pengalaman ini serba sedikit saya kongsikan datang mana Spartan Race ini. 

"Spartan Race was born in the green mountains of Vermont by Joe De Sena, world-class adventure racer. 
Gritty. Resilient. Passionate. Spartans aren’t soft. They overcome obstacles. And yes, Spartans burpee.
Spartan Race is a sport, community, a philosophy, a training and nutrition program – with daily advice, a podcast, a series of books, an activity for kids, workout gear, a media channel, an NBC Sports series, a digital magazine, and a timed obstacle race.
Lebih kurang maksudnya begini :
"Perlumbaan Spartan dilahirkan di pergunungan hijau Vermont oleh Joe De Sena, pelumba petualangan bertaraf dunia.
Gritty. Berdaya tahan. Ghairah. Spartan tidak lembut. Mereka mengatasi halangan. Dan ya, buruan Sparta.
Spartan Race adalah sukan, komuniti, falsafah, program latihan dan pemakanan - dengan nasihat harian, podcast, siri buku, aktiviti untuk kanak-kanak, peralatan latihan, saluran media, siri NBC Sports, majalah digital, dan perlumbaan halangan masa."
ataupun pembaca boleh terus ke https://www.spartan.com/en/about/our-story/the-spartan-code?lnv untuk lebih keterengan lanjut. 
Saya yakin semua maklum pada istilah Spartan itu yang merujuk kepada Sparta sebuah Ibu Negara bagi Yunani. Memiliki tentera yang kuat, penuh dengan strategi dan paling berpengaruh pada zaman tersebut sekitar 600 sebelum masihi. Mereka terkenal dengan pertarungan antara Yunani vs Parsi. Boleh cuba cari sendiri untuk tahu lebih lanjut lagi. 
Kembali kepada Spartan Race ini ada 3 kategori: 1-Sprint ( 5km + 20 halangan), 2-Beast ( 21km + 30-35 halangan) dan 3-Super (50km - 60 halangan), kalau dapat join semua kategori dalam tahun yang sama anda akan dinobatkan dalam Suku Trifecta. Itu kalau ada berani la. Bayaran bagi menyertai race ini sedikit mahal, bagi yang dah berkeluarga mungkin akan fikir kembali keluarga. Ye la, sebagai contoh Sprint 18+.00, Beast 3++.00 dan Super 4++.00, banyakkan? so kalau rasa terkurang bagi keluarga belanja jangan sertai aktiviti ini. Tapi kalau minat dan keluarga ok, boleh cuba.
Sepanjang laluan larian dalam race ini, bukanlah satu laluan yang mudah seperti Marathon, lari atas jalan. Tetapi lari dalam hutan. Kira macam Trail Running la yang dah banyak sekarang ni. Dan sepanjang laluan ada checkpoint yang setiap checkpoint ada halangan tersendiri. Sebagai contoh antara halangan awal adalah Wall Jump, merangkak bawah dawai, masuk lumpur dan ada la lagi tu. Semua tu mesti dilaksanakan dengan jayanya. Kalau tak dapat, kenala buat 30 Burpees yang bagi saya 5 Burpess pun dah agak menyusahkan dan memenatkan. So, mahu tidak mahu kena hadapi semua halangan.
Dalam banyak-banyak halangan, Atlas Carry adalah yang paling saya rasa gila nak buat. Bayangkan bebola simen seberat 50kg perlu diangkat dan dibawa. 50kg bukan 5kg, tong gas pun mencungap bawa walhal baru 16kg. Berat saya dah la 50 sahaja. Ada peserta luar negara badan macam The Rock pun saya tengok mencungap dan penuh dengan "keberatan melampau " berdasarkan memek muka dia. Backet Brigade tak tahu la berapa berat dan bawa guni seberat 40kg tu pun saya nak macam-macam mengomel seorang diri. Kira 3 halangan jugak yang perlu bawa beban seperti itu. Bagi yang rasa tangan berkatang-katang, cuba la angkat dan bawala beban tu ke hulu hilir. 

Yang pasti semakin jauh larian dan tinggi peringkat race, semakin banyak dan pelbagai halangan menanti yang menjanjikan penyesalan seumur hidup!. haha - bersambung