Sunday, June 12, 2011

adakah aku hamba Allah?

"Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhuatiran pada mereka itu dan tidak pula mereka bersedih hati. Iaitu orang-orang beriman dan mereka selalu bertaqwa. Bagi mereka itu berita gembira pada kehidupan di dunia dan di akhirat. Tiada ada perubahan pada janji-janji Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar"
(QS Yunus 62-64)

Dah masuk bulan ke-6 tahun 2011. Bermakna dah setengah tahun dalam 2011 ni. Ape cerita 6 bulan ni? ce citer..dalam kalender masihi bulan ke-6 adalah bulan Jun dan didalam bulan Islam, adalah bulan Rejab. Nak dekat dah dengan Ramadhan Al-Mubarak. Kojap je rase. Tak soba dah, tapi tak soba nak puaso ke atau tak soba nak main bunga api?

Bila sebut tentang bulan rejab ni, masjid seluruh msia ni sibuk dok adakan ceramah "Isra Mikraj". Itu sudah semstinya. Bermacam-macamlah kita akan jumpa bentuk penyampaian dan pengajaran, kalau boleh kaut aje semua tu. Sebab dalam peristiwa inilah banyak "hint" untuk kita tekan butang "standby" dalam diri mahupun kehidupan. Kerana didalam peristiwa ini, banyak yang dipertontonkan kepada Nabi Muhammad saw. Kena amik tau tentang itu. Apakah balasan yang kita dapat jika melakukan perkara demikian. Perkara apa? gi la ceramah tu. Tahu la nanti.

Isra' Mikraj, peristiwa yg berlaku ke atas Nabi Muhammad saw, satu peristiwa yang sangat luar biasa. Sangat luar biasa. Peristiwa yang berlaku dalam tempoh 1/3 malam. Nabi Muhammad saw diperjalanan oleh Allah swt dari Mekah ke Palestine. Bermakna, Allah swt berperanan dalam peristiwa ini. Ini jelas dinyatakan pada ayat pertama surah Al-Isra'. Subhanaallah.

Bagi orang kafir musyrik, mereka mengatakan Nabi Muhammad saw telah mengarang cerita palsu dan berbohong. Mereka mencemuh Nabi Muhammad saw serta mengejek baginda saw. Sebagai seorang yang beriman, kita wajib yakin dan percaya peristiwa yang berlaku ini, kerana pada peristiwa inilah ramai yang mengaku Islam dan iman akhirnya murtad sebegitu sahaja. Ada yang musyrik yang mempercayainya dan mendapat hidayah lalu beriman kepada Allah dan Rasulnya. Dan yang beriman seterusnya mempercayainya maka bertambah kuatlah imanya. Dan orang pertama yang mempercayai kata-kata Nabi Muhammad saw adalah Saidina Abu Bakar sehingga digelar As-Siddiq.

Cuba kita melihat kembali surah al-isra', satu peristiwa yang besar yang merupakan satu-satunya kisah/peristiwa didalam al-quran yang mana Allah swt memulakanya dengan menyebut "Maha Suci Allah"(jika saya silap tolong perbetulkan). Sedangkan didalam Al-Quran banyak terdapat kisah-kisah yang besar dan agung. Didalam peristiwa ini Allah swt memulakan penceritaanya dengan kalimah "Maha Suci Allah". Lihatlah betapa luar biasanya peristiwa ini. Subhannallah. Dan yang kedua, adalah Allah swt " mengiktiraf " Nabi Muhammad saw sebagai hambaNYA, walhal boleh sahaja "bi'abdihi" ditukarkan kepada "Muhammad". "Maha Suci Allah yang memperjalankan hambaNYA( Muhammad ) pada malam dari Masjid Al-Haram ke Masjid Alqsa" Didalam beberapa kitab tafsir yang besar menyatakan bahawa kalimah "hamba" digunakan kerana Allah swt mengiktiraf Muhammad saw ini sebagai hambaNYA. Senang kecek Muhammad saw ni betul2 hamba Allah swt la. MasyaAllah..

Saya dan kalian guane kira? hambakah kita ini. Iya la. Tetapi di hadapan Allah adakah kita hambaNYA? saya dan mungkin juga kalian mengaku kita adalah hamba Allah swt. Betul itu. Tetapi mengaku pada lidah tidak cukup membuktikan bahawa kita adalah hamba Allah sedangkan kehidupan kita, perbuatan, pertuturan kita dan sebagainya tidak melambangkan kita hamba Allah. Bagaimana kita mahukan pengiktirafan sebagai "hambaNYA" sedangkan kita tidak membawa watak dan imej sebagai hambaNYA? fikir-fikirkan la buat saya dan mungkin juga kalian.....

Allah tujuan hidup kitakah?
Taatkah kita kepada Allah? Istiqamah?
Berpegang teguhkah kita pada Syariat Allah?
Cintakah kita kepada RasulNYA? para Anbiya, Aulia, Syuhada dan orang-orang soleh?
Ikutkah kita akan perintahNYA dan LaranganNYA?
Ingatkah kita pada Allah dengan ingatan yang selalu?
Pernah kita ke rumah Allah? Masjid, Kaabah,?
Adakah kita selalu berselawat ke atas junjungan Muhammad saw iaitu kekasih Allah?