Friday, June 24, 2011

Cerciter

الحمد الله و الشكر لله

Selamat dah satu ujian getir hari ni. Bermula hari ini, esok dan Ahad dan seterusnya pada Jumaat, Sabtu dan Ahad minggu hadapan. Kertas pertama adalah kertas undang-undang sememangnye menjadi penentu kepada PNGK semester. Takut jugak bilamana Prof. Madya Dr. kata tiap semester mesti ada yang tak lulus. Sejak awal semester dok jadi mimpi mengerikan sahaja. Almaklumlah, bila bercerita tentang undang-undang ni, Perlembagaan Malaysia, Akta, Enakmen, Ordinan, Rang Undang-undang, Mahkamah la, mesti jumpa punya. Itu tidak termasuk pecahanya lagi. Sakit kepala dibuatnya. Begitulah juga subjek lain, begitu jugak fiqh. Masing-masing ada cabaranya. Terpulang bagaimana diharungi cabaranya. Dah itu pilihanya, maka mesti hadapi juga apa yang datang. Dan saya sudah pun melihat subjek yang akan saya "nikmati"ketika saya memilih untuk sambung di peringkat ini, bidang ini. Berkerut-kerut muka ketika itu..

Minggu ni tak boleh nak sertakan diri untuk bersukan. Futsal minggu ini pun tak ade. Lega jugak. Macam tau-tau aje ada peperiksaan minggu ni. Mendaki bukit? minggu ni tidak. Sebab tak cukup orangnya. Ingat nak daki bukit sebelah Bukit Tabur iaitu Bukit ? ntah, lupa dah saya namanya. Tapi agak pelik jugak la namanya. Bukit itu pun jenis berbatu jugak. Ni ala-ala climbing jugak. Climbing tak ade tali. Kalau tapak kasut, tapak tapak tak grip, habih la. Jadi penerjun berani mati la gamaknya. Ada lima puncak nak ditawan. Subhanallah, Maha Suci Allah sangat indah dan kebesaran ciptaanMU. Memang cantik pandangan dari atas.

Ape pun ni sebenarnya persediaan nak gi Mendaki Gunung Kinaballu pada hujung bulan September ni. Masalahnya, kelulusan dari Mak Ayah pun masih "pending". Nak buat rayuan sebenarnya. Permohanan pertama tak lulus, ni nak hantar balik proposalnya. Kali ni lagi mantop isinya. Hari tu tak de proposal, tu yang kena "reject" terus. Sememangnya impian nak tawan puncak tertinggi gunung kelima tertinggi di Asia Tenggara. Saya masih lagi mencari maklumat yang saya perlukan berkenaan Gunung ini.


Futsal? cerita tentang futsal ni minggu kedua ada kejohanan yang dianjurkan oleh jabatan. Ada beberapa agensi yang telibat di bawah KeTTHA seperti IWK, SPAN, JBA dlln lagi. Terget? mesti nak menang punya. Insyaallah. Mohon kepada Allah swt agar diberi kekuatan dalam menempuh segalanya dan diberi kemudahan dalam apa jua urusan. Baik dalam urusan dunia mahupun urusan menuju akhirat. Mohon juga kepada Allah swt agar tetapkanlah hubungan yang ada agar ianya teguh dan berkekalan.