Saturday, June 18, 2011

Isra' wa Mi'raj : Tentang Solat


Mafhum firman Allah swt:

"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1)

Isra' dan Mi'raj adalah peristiwa yang sangat luar biasa da agung juga adalah peristiwa dimana diperlihatkan kepada Nabi Muhammad saw pelbagai gambaran dan pemandangan alam ghaib yang kesemuanya itu mengandungi pelbagai hikmah dan hakikat yang akhirnya bersangkut paut dengan apa yang berlaku di dalam alam zahir dan kehidupan para hambaNYA.

Bermacam keadaan yang diperlihatkan kepada Nabi Muhammad saw.

  • Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
  • Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Masyitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).
  • Nabi diperlihat keadaan umatnya yg menghentak kepala dengan batu sehingga pecah batu itu. Jibrail memberitahu kepada Rasulullah S.A.W : Itu orang-orang yang berat kepala untuk bersujud ( solat ).
  • Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.
  • Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail : Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.
  • Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail : Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
  • usia dunia yg menanti akhirat seumpama seorang tua yang bongkok tiga.
  • dan banyak lagi peristiwa yg sepatutnya kita terapkan kedalam diri kita dan umat Islam.
Peristiwa ini adalah satu berita gembira dan peringatan bagi mereka-mereka yang mahukan seluruh kehidupanya sentiasa mengejar-ngejar kebaikan dan keredhaan-NYA.

Peristiwa Isra' dan Mi'raj penting untuk dihayati terutamanya manusia zaman kini yang semakin jauh dari mencari keredhaan Allah swt. Sesungguhnya Isra' dan Mi'raj menyimpan pelbagai rahsia dan membongkar pelbagai pengajaran, peringatan dan kelebihan terutamanya kedudukan Rasulullah saw yang istimewa disisi Allah swt.

Tidaklah solat itu sekadar robot atau pergerakan alat-alat yang tidak mempunyai makna, tetapi ia adalah sebuahmadrasah yang mendidik kaum mukminin atas semulia-mulia makna kebaikan, kecintaan dan kemulian dalam menempuh kesesakan hidup samada hiruk pikuk dan kejahatanya.

Solat merupakan sebesar-besar amalan dalam Islam. Sesiapa yang memiliharanya, maka dia akan memperolehi kebahagian dan keuntungan. Sesiapa yang meninggalkanya, maka dia akan memperolehi kecelekaan dan kerugian.

Allah swt telah memfardhukan solat ke atas hamba-hamba-NYA yang beriman supaya ia menjadi penghubung antara seorang hamba dengan Penciptanya. Solat juga merupakan satu peringatan tentang keagungan-NYA dan tanda syukur hambaNYA atas nikmat yang dicurahkan-NYA.

Ia merupakan asas bagi mencapai kejayaan dan kebahagian di dunia dan diakhirat. Sabda Rasulullah saw bermaksud :

"Amalan pertama yang dihisab bagi hamba pada hari akhirat adalah solat. Sekiranya solatnya itu baik, maka baiklah segala amalanya. Sekiranya solatnya itu rosak, maka rosaklah segala amalanya yang lain"
(Diriwayatkan oleh al-Tabrani)

Tidak menjadi suatu perkara yang pelik apabila solat dijadikan sebagai amalan. Sesungguhnya dengan melazimkan diri menunaikan solat secara sempurna dengan kusyu' kepada Allah, akan menanam di dalam jiwa dimana seorang hamba itu sentiasa berasa ingin dekat/muqarabah kepad-NYA.

Solat yang sempurna dan kusyu' akan membuatkan seorang hamba itu berasa takut kepada Allah, bertaqwa kepada Allah, menunaikan janji apabila berjanji, menunaikan amanah, bersabar ketika ditimpa kecelekaaan dan bersykur dengan nikmat yang diberikan dan dikurniakan.

Firman Allah swt dalam surah al-Ma'arij ayat 19-23 yang bermaksud :

"Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut). Apabila dia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah. Dan apabila dia beroleh kesenangan, dia sangat bakhil kedekut;kecuali orang-orang yang mengerjakan solat. Iaitu mereka yang tetap mengerjakan solatnya"

Seorang hamba yang memelihara solatnya dengan sempurna, tidak akan terleka dalam kesibukan dan urusan seharianya. Sesungguhnya sesiapa yang memelihara solatnya dengan menunaikanya dengan khusyu', akan diampunkan dosanya dan dikasihi oleh Allah swt.

Sabda Rasulullah saw bermaksud:
" Sesungguhnya setiap sola itu menghapuskan kesalahan yang dilakukan di hadapanya" (Riwayat Imam Ahmad dan Al-Tabrani)

Sabda Rasulullah saw lagi bermaksud:

" Sesiapa mengetahui solat itu adalah hak yang wajib, maka dia masuk syurga"
( Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Al-Baihaqi dan Al-Hakim)

Sesiapa yang tidak memelihara solatnya, maka dia diharamkan di dunia daripada memperolehi nikmat keberkatan, taufiq dan kebaikan serta akan diazabkan selepas lematianya dengan dihentakkan kepalanya ke batu.

Setiap kali kepalanya itu pecah, akan dikembalikan seperti keadaan asalnya. Dia juga akan datang pada hari kiamat tanpa cahaya petunjuk keimanan dan diharamkan terselamat dari azab, kehinaan dan kerendahan.

Maka kamu, Mohd Shafiq Bin Bakar dan kalian yang membacanya! Bertqawalah kalian kepada Allah dan peliharalah solat serta tunaikanlah kerana Allah pada waktunya dengan kusyu'. Tiada yang menghalang kalian untuk menunaikanya walaupun disebabkan kesibukan, kepanasan, kesejukan, kelaparan, sakit, keletihan, mengantuk dan sebagainya.

Bermujahadahlah sehingga kalian tidak mengabaikan menunaikan solat Subuh pada waktunya tatkala kalian bersronok menikmati kelazatan tidur dan ketika malas. Begitu juga bermuhajadahlah sehingga kalian tidak lalai menunaikan solat Asar kerana terlalu sibuk mendahulukan pekerjaan.

Berhati-hatilah kalian agar harta, perniagaan, kemegahan, takhta, pemerintahan dan kerajaan tidak menyibukan kalian dari menunaikan solat.

Jadilah kalian dari kalangan mereka yang tergolong dalam firman Allah swt yang bermaksud :

" (Ibadat itu dikerjakan oleh) orang-orang yang kuat imanya yang tidak lalai oleh perniagaan atau berjual-beli daripada menyebut serta mengingati ALlah, dan mendirikan solat serta memberi zakat; mereka takutkan hari kiamat yang ada padanya berbalik-balik hati dan pandangan. (Mereka mengerjakan semua itu) supaya Allah membalas mereka dengan sebaik-baik balasan bagi apa yang mereka kerjakan, dan menambahkan mereka lagi dari limpah kurniaNYA; sememangnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNYA dengan tidak terhitung".
(An-Nur ayat 37 dan 38)

Daripada Abdullah ibnu Amru berkata, pada suatu hari Nabi Muhammad saw menyebut solat denga sabdanya yang bermaksud:

"Sesiapa yang memelihara solatnya, maka baginya cahaya, petunjuk kejayaan pada hari kiamat. Sesiapa yang tidak memeliharanya, amaka tiada cahaya, petunjuk dan kejayaan. Pada hari kiamat, dia kaan bersama Qarun, Firaun, Haaman dan Ubai ibn Khalaf"
( Riwayat al-Tabrani dan Ibnu Hibban)

Daripada Abu Huarairah r.a berkata, aku mendengar Rasulullah saw bersabda bermaksud:

"Apakah pandangan kalian, jika ada sebatang sungai dipintu rumah salah sorang kalian, dia mandi didalam sungai tersebut pada setiap hari sebanyak lima kali. Adakah masih ada suatu kotoran yang tinggal pada badanya?" Sahabat menjawab " Tidak ada suatu kotoran pun yang tinggal" Sabda Baginda saw,"Begitu jugalah perumpaanya dengan solat lima waktu yang denganya Allah menghapuskan dosa-dosanya".
(Rwayat al-Bukhari dan Muslim )

Banyak lagi pengajaran yang terdapat dalam peristiwa Isra' dan Mi'raj terutamanya beberapa keistimewaan yang dikurniakan kepada Rasulullah saw bagi menunjukkan kepada kita tentang ketingginan martabat Rasulullah saw sebagai kekasaih Allah swt. Dan juga menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebasaran Allah swt.

Semoga kita digolongkan di kalangan orang-orang yang celik mata hati sehingga dapat menghayati hikmat dan mpengajaran disebalik peristiwa agung, Isra' dan Mi;raj. Bukan hanya indah ditarikh kalender tetapi sebenarnya diambil sebagi satu pengajaran yang penuh pengajaran dan himah.

Inilah Islam yang mendidik umatnya dengan cara penuh himah. Ia seharusnya memberikan keinsafan kepada kita agar mengingati Allah swt dan takut kepada-NYA.

Wallahu 'alam