Wednesday, November 25, 2009

Nak Tukar templete lain la

Nak Raya dah..

hihi...Raya Haji nie seronok, sebabnye takbir tu banyak hari. seronok bertakbir ler..

Lega rasanya bila tugasan dah nampakkan penghujungnya. esok nak balik kampung. mana lagi, Sg Petani Kedah laa..lama tak balik. Agaknya nie mungkin kali terakhir balik sana untuk tahun nie. Cuma esok balik dalam keadaan cuaca yg sekarang nie tgh musim hujan. harapnye perjalanan esok tak hujan la. Raya Fitrah yg lepas ni pun balik tgh hujan lebat.dari kl smp Jawi hujan lebat. mmg lebat la. siap boleh berlumba lagi dengan "Ustaz Rock" dunia hiburan tanah air. hhe..berapa hari balik? ahad atau isnin kot balik semula kl. hujah paling kuat hari isnin...ikut la plan mak ayah. time2 gini la nak "berbakti" pun pada mereka...selagi mana 'nikmat' sebagai anak ini masih ada dan harapnye ada smpai bila-bila selagi itu "tanggungjawab" itu perlu peduli.

Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada-Kulah kembalimu.
(surah luqman ayat 14)

Boleh tido lambat lagi la malam nie. ada "projek" hihi..nak godek-godek netbook. "YM" jarang sangat la. itu pun kalau ada yg ajak. jarang sangat diajak YM. kalau tak de mmg tak la. kalau buka pun sbb nak tgk email ada masuk ke tidak...lagi pun nak siapkan entry yang dijanjikan. agak sukar sebenarnya. tapi dah permintaan. lagi satu nak entry komen pun agak susah. macam mana eh? kena tukar skin la. malam nie kena renovate lagi la. renovate lagi.ish,ish...

Esok Malaysia gempar satu Filem baru. saya rasa terpanggil nak bangkitkan filem ini. "Jalang".huh..dengar pun dah boleh agak. apa yg akan diisi. Dan saya ada baca keratan tentang filem ini bahwa filem ini tidak ditapis dan hanya untuk 18thn keatas. melayu? mmg pun pelakonya melayu. Agama? saya tak tahu. apa pun bila sebut melayu sudah semestu sinonim dengan Agama Islam. "berkemban" itu mungkin yang saya dapat lihat pada keratan di akhbar. saya ingat lagi filem "Lenjan","rempit" dlln yg aksinya dikhabarkan panas. saya sempat tgk "rempit" yg dikatakan ingin memberi mesej "jgn rempit"...Astaghfirullahal 'Azim..tak de ape mesej pun. dedah sana sini, sudah semestinya. aksi "menarik" dan "tertarik" sudah dijanjikan. tak de mesej pun. lastnye accident. so ape mesej yg nak disampaikan? jika dilihat dari sudut ilmiahnye mmg conform tak de ape mesej yg nak disampaikan dalam filem2 seperti ini. yg memalukan first yg saya dapat ditectnye adalah orang islam yg berbangsa melayu. memalukan. dan saya cukup benci keadaan seperti itu. seolahnye malaysia bangga dengan keadaan seperti ini. ikut arus kemodenan yg menghancurkan Agama, Fitrah Manusia itu sendiri dan ianya langsung tidak mampu membuatkan sebuah negara itu boleh mencapai satu tahap tamadun pada suatu hari nanti (mana la tahu).

agak emosi sikit saya soal ini. dan inilah yg saya dapat kenapa sejak kejatuhan Tamadun Islam Uthmaniah, tiada lagi tamadun Islam mahupun tamadun lain muncul..saya perhatikan dan hasil dari pembacaan buku dan penyampaian oleh pensyarah saya, faktor yg mendirikan sebuah tamadun itu bukan sebab jajahan, mahupun satu kuasa mutlak yg berkuasa, tapi keberadaban, akhlak, kesopanan, ketaatan rakyat, trade mark yg baik2 yg ada pada pada negara tersebut yg akhirnya menyumbang kepada perluasan demi perluasan sehingga berjaya mencipta dan menjadi sebuah tamadun. berbeza dengan sekarang, Negara-negara maju pun tak mampu mencipta tamadun sendiri. bukan suruh perang, Negara Maju yg ada sekarang ini yg tak mampu membina keberadapan negara mereka. majulah macam manapun, dok tahap tu lah. tak ade ape yg nak dicontohi atau kagumi.

Begitulah halnye disini. anak muda dengan caranya muda.yg tua pun nak jadi muda. kes yg membabitkan moral? huh..hari-hari ada. saya berharap sangat agar Allah tetap saya dalam agamaNYA. cakap senang, nak elokkan orang bukan senang. hatta diri sendiri pun belum tentu. Ya!, Atleast kita ada usaha. kita benci pada maksiat, mungkar, dan kita nak kearah kebaikan walaupun kita khususnya saya pun tak berapa baik. Kadang bila bawa kereta nak balik rumah, tgk kiri kanan ,manusia. macam-macamlah keadaan mereka. terlintas dan tercuit dihati "bagaimana aku nak jadi seorang bapa pada anak aku? aku kena pastikan dia menjadi anak dalam acuan Islam. mampukah aku "larikan " dia dari kejahilan yg dah ada didepan mata mahupun apa yg didengar di telinga?...bagaimana nak jadi keluarga yg sakinah? yg penuh ada rasa kecintaan dan kebahgiaan? Isteri aku bagaimana? penguat aku, pemberi semangat, penenang dan memberi ketenangan dikala susah dan senang..."...akhirnya hanya dengan tangan yg menyapu muka sebagai jawapan pada persoalan yg timbul...."Ya Allah, kuatkan aku yang Allah"..

Sesungguhnya barang siapa datang kepada Tuhannya dalam keadaan berdosa, maka sesungguhnya baginya neraka Jahanam. Ia tidak mati di dalamnya dan tidak (pula) hidup.

Dan barang siapa datang kepada Tuhannya dalam keadaan beriman, lagi sungguh-sungguh telah beramal saleh, maka mereka itulah orang-orang yang memperoleh tempat-tempat yang tinggi (mulia),

(surah thohaa ayat 74 & 75)