Sunday, October 23, 2011

Ada Hikmahnya

"Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupanya"
Surah Al-Baqarah ayat 286

"Al-hikmah adalah barang yang hilang dari orang mukmin, maka dimana saja ia dapati, dia adalah orang yang paling berhak terhadapnya"-hadith riwayat Tirmizi


Alhamdulillah dan Syukur dipanjatkan kepada Allah swt

Minggu ni tak de kelas, dalam kondosi diri sekarang ini, agak kurang yakin menguasai diri untuk berhadapan dengan umum. Maka pertemuan maya ini membantu saya untuk berhadapan dengan kalian. Ini kerana bengkak akibat hentakan semasa kemalangan kereta yang sudah menjengah seminggu lamanya masih ketara dibahagian bawah mata. Sekarang dah rupa macam bisul dah.

Cream yang dibekalkan oleh Farmasi PPUM ketika pertemuan baru-baru ini sedikit membantu. Walaubagaimana pun saya mencari kaedah lain untuk menyembuhkan kesakitan ini. "Plaster Katak@kok yok katak" yang boleh didapati di kedai ubat cina langsung kehabisan. Lalu "tauke" menyarankan menggunakan serbuk herba bagi mengantikan plaster katak itu. Kene cuba jugaklah, kalau tak macam tu la rupanya.

Bercerita tentang kemalangan yang menimpa seminggu yang lalu, cukup memenatkan. Ini kerana saya baru sahaja keluar dari UKM setelah habih mengikuti kuliah hujung minggu. Dalam keadaan diri yang penat yang mana penat selama seminggu bekerja tidak habis-habis, tiba di bulatan dan saya memandu untuk keluar dari bulatan tiba-tiba dentuman kuat menyinggah. Gen-2 yang kelihatan sudah berada dihadapan tadi dan bergerak seperti biasa berhenti secara tiba-tiba kerana kereta kompak dihadapanya melencongkan kenderaan secara tiba-tiba. Saya keluarkan dari kereta terus mengeluarkan pertanyaan yang bernadakan tegas dan keras "yang brek secara tiba-tiba ni kenape!? " sambil melihat keremukkan kereta yang bagi saya teruk. Mungkin ini pertama kali saya kemalangan melibatkan orang lain. "Maaf bang, kereta depan tu tiba-tiba aje cross, saya tak sempat nak ambil no. kereta" terang pemuda yang gelarkan diri saya sebagai abang."Tak pe, bawa kereta ke tepi, nanti sesak pulak" saran saya dah macam polis traffik. Namun begitu, itulah langkah yang disarankan oleh pihak PDRM ketika berlaku kemalangan. Kalau tak alih, maka sesaklah jalan raya, sebabnya polis akan ambil gambar kereta ketika kereta tiba di balai. Cumanya, umum tidak mengetahui perkara ini, akibatnya bila kemalangan di jalan raya, dibiarkan kereta ditempat kejadian sehingga sesak yang teruk. Tambah pulak rakyat Malaysia ini sangat prihatin tak kena gaya, bila lalu dilokasi kejadian maka gear kereta ditolak menjadi satu untuk melihat kejadian, mengupas kejadian yang berlaku dan membuat andaian.

InsyaAllah, dua atau tiga hari lagi Saga Blm saya akan siap sepenuhnya. Saya mengharapkan ada hikmah disebalik kejadiaan yang menimpa dan hikmah disebalik kesibukan tugas harian. Kerana banyak perkara yang berlaku saban hari. Ada yang kecil, besar, serius dan tidak serius. Namun begitu, sejauh manakah saya dan kalian memanfaatkan setiap kejadian atau peristiwa itu bagi mempelajari mengenai kehidupan. Sejauh manakah saya dan kalian menggunakan pengalaman sebagai sempadan. Pokoknya, sejauh manakah juga saya dan kalian mempelajari hikmah disebalik peristiwa yang berlaku disekeliling yang ditunjukkan Allah SWT kepada saya dan kalian. Tidak kira la samada ianya berlaku keatas selemah-lemah manusia sehingga sehebat seorang Perdana menteri, Maharaja mahupun Presiden.

Semuanya mampu membantu memberikan pengajaran dan hikmah. Persoalanya, sejauh manakah kita manfaatkan hikmah itu untuk diterjemahkan kepada perancangan kehidupan seterusnya dan selepas ini?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selainya. Hanya kepadaNYA aku bertawakkal"
Surah At-Taubah ayat 129

"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari,
Dia datangkan petir dan kilat,
Kita menangis dan tertanya-tanya,
Kemana hilangnya sinar,
Rupa-rupanya,
Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah."