Thursday, October 20, 2011

Selamatkan Aqidah Umat-Jadilah seperti Abdullah Bin Huzafah Al-Sahmi


Jom, hadirkan diri ke sana!!!

Isunya sangat besar bilamana ianya berkait dengan aqidah. Jika seseorang itu mahu keluar dari Islam dengan kerelaan setelah tidak berpuas hati dengan Islam, itu tak pe. Yang menjadi isunya disini adalah kerana mereka murtad dek kerana ketidakfahaman mereka mengenai Islam, tiada penghayatan dalam agama, kesempitan hidup, kesenangan hidup, kebebasan hidup dan beberapa faktor yang sangat lemah sehingga seolah-olah keadaan telah memaksa mereka dan mereka ini tidak mampu menghadapi keadaan itu mungkin. Pokoknya disini, adalah keyakinan kita sebagai muslim dan mukmin kepada Allah swt. Mana mungkin seorang muslim itu mampu mencapai tahap seorang mukmin jika dia tidak beriman kepada Allah swt. Islam jika hanya pada nama dan keturunan tidaklah boleh dibanggakan jika tidak disertai dengan perbuatan sebagai seorang mukallaf yang hatinya sentiasa bertaut pada "Tali Allah". Musuh Allah menanti dengan penuh tawaran yang menggunung.

Samalah kisahnya dengan seorang sahabat Nabi s.a.w yang kurang meniti dibibir kita tetapi keunggulan mempertahankan aqidahnya sangat terpuji. Bilaman beliau ditangkap hidup-hidup oleh tentera Rom, maka ditawarkanya oleh Pemerintah Rom ketika itu;-

"Jika kamu keluar dari Islam dan memeluk agama Nasrani(Kristian), kamu akan dibebaskan dan aku berikan hadiah yang besar.
Jawab Abdullah dengan tenang, " Jika aku hidup dan mati seribu kali pun, nescaya aku tidak akan keluar dari Islam".

"Jika aku tawarkan kepada engkau segala kekuasaan dan negeri jajahanku kepadamu?"
Jawab Abdullah," Sekiranya engkau berikan segalanya pada aku walaupun sesaat, aku tidak akan sekali keluar dari agama yang dibawa Muhammad.

Lalu disediakan sebuah kuali yang besar dan diisi dengan minyak yang mendidih, ketika Abdullah dibawa kesana maka menangislah Abdullah. Lalu dibawa kmbali kepada Raja Rom lalu ditanya, " Adakah engkau sudah bersedia untuk masuk ke agama Nasrani?
Jawab Abdullah,"Aku menangis kerana aku ingin mati didalam peperangan ( fi Sabilillah ), malangnya hari ini aku akan mati dalam keadaan sebegini rupa"

Seterusnya? kalian gali sendiri kisah sahabat ini dalam mempertahankan aqidahnya. Mereka benar-benar yakin serta ketaqwaan mereka ini tidak sama sekali boleh diragui. Andai kita hidup ketika zaman mereka dalam keadaan iman kita pada hari ini, mampukah kita mempertahankan kalimah tauhid dan keyakinan kita?