Sunday, October 2, 2011

The Last Stand - Hiking G.Kinabalu

Tak habih cerita sebenarnye episod sebelum ni. Jadi kene tambah baik la sikit.

Persiapan

Kene tengok jugakla keadaan cuaca di sana. Kalau kene time sejuk+hujan+angin ni memang pkaian sejuk yang mampu tahan sejuk dengan baik kena ada. Termasuk sarung tangan, stokin yang tebal, baju, seluar, sarung kepala yang padan dengan kita. Disebabkan saya pertama kali ke G.Kinabalu, dan keadaan cuaca sana sejuk, sarung tangan saya memang tak mampu nak tampung kesejukan yang ada di sana. Alhamdulillah, saya hanya bergantung pada kekuatan fizikal dan dalaman yang dikurnikan Allah untuk hadapinya. Bayangkan anda bermula dari suhu dibawah 10 darjah dan terus turun seiring bertambah tinggi tempat anda di sana.

Baju hujan perlu, head lamp perlu, ubat-ubatan sangat perlu kerana anda akan alami Acute Mountain Sickness (AMS) contoh macam tak de selera makan, sukar bernafas, susah nak tido, nak muntah, sakit kepala. Ini disebabkan perubahan altitude.. Makanya kene selalu berhenti ketika mendaki sekiranya terdapat simptom AMS pada diri. Kecederaan fizikal dan dalam seperti dalam anggota kaki seperti lutut, buku lali, betis dan peha kemungkinan akan dialami sekiranya cara pergerakan dan ketahanan anggota terbabit tidak mampu menahan dan tidak mempunyai kekuatan. Kene pakai knee guard, angkle guard sekiranya nak tampung dan lindungi kecederaan. Rumusanya anda perlu memiliki kecerdasan dan kekuatan fizikal dan mental yang maksima.

Walaupun trek hanya bolh dikatakan "boleh ni!" tetapi jika tidak mempunyai ketahanan dan kecerdasan yang maksima, tewaslah jawapanya. Kelengkapan peribadi sangat perlu dan kene pandai uruskan agar beg yang dibawa tidak berat dan mengganggu perjalanan dan kemampuan diri walaupun anda boleh mengupah orang untuk galaskan beg anda. Makanan? mesti bawa seperti power bar, glokus dan minnuman tenaga dan air mineral. Tongkat? perlu sebab nak menongkat anda sekiranya penat dan sakit. Ianya penting bagi saya ketika itu sebab kecederaan lutut saya yang sudah sebulan sakit ni makin terasa sakitnya.

Kelengkapan lain perlu rasanya anda boleh layari laman web yang saya tuliskan dibawah. Ianya cukup membantu.


"bergambar di Timpohon Gate"


" Dah rupa macam angkasawan, sejuk. Jam baru pukul 1 pagi "


" Berhenti rehat. Tak tahan sejuk, dan kandungan oksigen berkurang dengan cuaca yang sejuk. Sejuk boleh menyerang otot kaki terutamanya "


" Nak turun dah "