Saturday, October 1, 2011

Hiking Kinabalu, Sabah

Dah hampir seminggu baru pulang dari mendaki Gunung Kinabalu, Sabah. Alhamdulillah, perjalanan pergi dan balik selamat, dan dipermudahkan. Kesihatan yang dikurniakan, sihat wal'afiat.

Hari pertama
Hari Rabu 21hb bertolak dari KLIA ke Kota Kinabalu dengan menaiki pesawat Firefly, FY 528 pada pukul 7.10 petang. Sampai Airport KK lebih kurang pukul 9.30 malam. KK dah mula golap, sebab sana awal berbanding di semenanjung. Kami tunggu kereta projek untuk pick-up ke hotel di Kampung Air. Sampai di Hotel, kami check-in dan terus cari kedai makan. Sangat mudah sebab hotel berada betul-betul dengan kedai makan. Tapi bukan makan sangat pun, banyak menyembang sampai awal pagi.

Hari Kedua
Sarapan dan terus ke tapak projek. Kereta projek awal lagi dah stanby depan hotel. Selesai sahaja di tapak, terus balik hotel mengemas barang. Sebab pukul 1, van yang disewa khas untuk hantar kami ke Kinabalu Park akan jemput. Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Kinabalu Park, Ranau mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit. Ini pun bergantung pada bilangan kenderaan ke sana. Sebabnye jalan pun tak berape nak besar, mendaki pulak tu. Macam lalu jalan Gerik nak ke Kelantan pulak. Jadi, kalau ada lori, treler ke makanya kene la slow dan cari peluang nak potong. Sepanjang perjalanan ke sana, Gunung Knabalu dah kelihatan. Sangat cantil. Subhanallah. Pemandangan sekitarnya pun sangat indah. Keadaan cuaca mulai rasa nyaman dan sejuk.
Sampai di Kinabalu Park, kami daftar di bahagian pendaftaran. Check-in. Cantik tempatnya. Suhu dah berada dibawah 10 darjah. Sejuk. Ada la yang bertukar jadi angkasawan dah masa tu. Saya tak mo lagi, sebab nak cuba tahan sejuk semampu mungkin. Sebabnye? nanti kat atas lagi sejuk. Jadi, belaja untuk tahan sejuk.
Sempat jugak berjalan-jalan kawasan sekitar. Tengok bunga, pokok2. Cantik. Mulut tak berenti memuji kebesaran Allah. Memang cantik. Tak macam Cameron Higlands.
Malam, kami siap untuk makan, lepas makan kami berkumpul di ruang tamu yang dipasang unggun api sebagai pemanas badan. Sambil tu, main UNO Card.

Hari Ketiga
Pukul 8 pagi kami dah mula bergerak ke Timpohon Gate, di mana tempat untuk bermulanya mendaki. Kami di kawal emm bukan jugak, selia kot oleh 2 orang guides. Jadi bermulalah episod perjalanan kami mendaki. Kilometer pertama masih lagi dalam kumpulan ( 9 orang ), lepas tu apa lagi, pecut la. Macam F1 keluar dari Pit Stop. Penat, letih, itulah yang mesti dirasai. Suhu semakin sejuk, kabus mulai turun menutupi kawasan pendakian. Tapi bergambar, tetap bergambar. Hihihi..Berbekalkan Power Bar, bukan Power Root, tenaga terasa dikembalikan semula. Macam bateri kene charge la.
Alhamdulillah, lebih kurang 5 jam perjalanan, kami sampai di Laban Rata. Rest House. Ketika itu kami berada pada ketinggian 9 ribu kaki lebih la. Suhu dah berada dibawah paras 5 darjah. Sangat sejuk. Saya masih lagi berpakaian seperti awal pendakian, walaupun kawan yang lain dah macam angkasawan nak ke ISS.
Malam, Laban Rata dah dipenuhi pendaki, baik dari dalam Msia mahupun luar Msia. Tapi yang ramai adalah dari luar Msia. Jepun, Korea, Poland, Oman, Syria, Belanda, England, Jerman, China dan banyak lagi. Sempatla tanya dan berkenalan. Bergambar pun ada. Nak tengok? mai rumah la. Disitu kami makan, rehat sebab kami akan bangun pada 1 pagi untuk mulakan pendakian ke puncak. Malam tu difahamkan suhu sudah berada pada bawah 3 darjah.

Hari Keempat
Pukul 1 pagi bangun dengan penuh rasa menggigil. Sejuk. Almaklumlah, tak penah hadapi keadaan sejuk macam ni. Kami diberikan makan dulu, lepas tu bersiap untuk mulakan pendakian. Gelap, angin tiup dengan kuat. Huh, sejuk. Lidah tidak berhenti memohon kekuatan dari Allah agar dapat bertahan menahan sejuk dan berjaya. Boleh dikatakan hampir setiap 10 langkah, mesti berhenti. Dengan keadaan oksigen yang semakin berkurang, suhu ketika itu dibawah 1 darjah, angin lagi, gelap, tawakkal kepada Allah sahaja. Ada jugak timbul nak berhenti, letih, macam dah beku pun ada.
Hampir 2 jam 45 minit pendakian, sampai jugak di Low Peak, iaitu puncak tertinggi di Gunung Kinabalu. Alhamdulillah. Masa tu keadaan masih lagi gelap walaupun jam sudah menunjukkan hampir pukul 6 pagi. Angin kuat, badan ni terasa seperti diselaputi ais. Keras. Bergambar lebih kurang, kami turun. Sebab dah tak tahan sejuk. Kami mendiri solat Subuh di atas gunung, di permukaan batu. Allahu Akbar. Allah Maha Besar, segala pujian hanya padaNYA.
Bila dah cerah sikit, baru kami nampak rupa Gunung Kinabalu. Masyaallah! macam ni rupanya? mental-mental. Menggerukan. kalau waktu siang ni, conform tak naik dah. Mujur naik tengah gelap.
Kami turun semula ke Laban Rata untuk sarapan. Selesai bersarapan kami cepat-cepat turun ke kaki. Sebab? kepala, hati dah ada kat hotel. Nak mandi air panas, nak rehat, tido. Masa tu macam-macam jenis enjin la. Ada yang pasang turbo, intercooler, dah macam marathon pulak. Berdesup turun.
Alhamdulillah, sampai di kaki kami diberikan sijil pengiktirafan, kami makan tengahari dan bertolak balik ke KK. Kami menginap di hotel yang sama ketika tiba dahulu. Malam tu, kami berjalan-jalan di Pasar Malam Kampung Air. depan pintu hotel je. Beli la ape yang boleh.

Hari Kelima.
Nak balik dah. Penerbaangan pesawat Firefly pukul 12.50. Pagi tu sempat ke Pasar Pilipin dan Pasar Basah. Beli udang segar dan besar punya. Saya suka makan udang. Udang disana segar dan isinya manis.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah..kami selamat tiba di KLIA..penat, letih itulah yang dirasai. Itu pun tak termasuk dengan pakej sakit kaki, sengal badan, lenguh kaki.

" Bergambar bersama kontraktor Projek Loji Rawatan Kumbahan Kota Kinabalu Fasa 1, Salcon Engineering Sdn Bhd...amacam, dah macam jurutera dah. Jurutera Islam. Generasi Al-Jazari "

" Siap sedia untuk mendaki, Gunung Kinabalu akan ditawan! "

"Ni, baru jalan sikit, bergambar. Macam mana nak sampai"

"Alhamdulillah, dalam keadaan suhu mencecah 1 degree, berjaya jugak sampai di Low Peak. err..sejuk"

"Maha Suci Allah. Doa dipanjatkan tanda rasa syukur. Memang terasa kerdil bila bersujud diatas gunung ni"

" Bergambar kenangan ketika tiba di KLIA dari Kota Kinabalu"