Sunday, August 7, 2011

Balik Kampung

"Hang balik lusa pit?" tanya ayah ku. Kami dalam perjalanan balik dari Masjid setelah selesai solat Solat Isya dan Taraweh. "Esok la ayah. jumaatkan." jawab aku sambil tangan memengang stareng Viva kakakku. "Laa..esok jumaat dah. Sat betui. Dah lima malam dah taraweh. Tak terasa" terang ayah.........

Alhamdulillah, selamat jugak sampai SP ( Sungai Petani ). 12.30 tgh mlm, sampainya 4.20 pg. Lama dah tak balik kampung. Mujur ada kampung. Kalau tak, rugi. Ahh..memang tak terasa dek masa yang berlalu. Tup, tup dah masuk hari ke 7 dah hari ni. Patutla promosi raya makin sakan. ish ish ish.

Balik ni pun sebabnya nak meneman Mak mengemas rumah disini. Mak kata nak basuh itu dan ini. Saya? tak de nak basuh ape. Cuma bila dok geledah-geledah barang, terjumpa cat yang tak guna la. Cat minyak warna hitam. "boleh cat pagar rumah ni" detik hati. Rasanya dah bertahun tak cat pagar tu. Warna pun dah bertukar jadi macam pagar rumah tak de penghuni. Dah selesai cat, tak cukup pulak. Ada suku bahagian lagi. Sambung esok sahaja la...

Bazar ramadhan di Sungai Layar, huh awal macam di KL jugak bukanya. Banyak juadah! itu sememangnya dinantikan. Emm..boleh tengok je la. Nak beli? Maafla, dah tau tak habih kalau beli lebih dua jenis. Beli jugak lauk untuk sahur ahad pagi. Ayam percik dah la. Mak beli gulai daging. Sayur ada kat rumah, boleh masak sayur lagi. Bali dari bazar, sempat mesin rumput. "hah, clear dah. Dah macam padang kat Old Trafford, Man Untd" senyum sendiri.

"Boleh jadi imam dik? Imam malam ni lambat sikit sampai". Pinta pengerusi surau taman saya. " Solat taraweh sini 8 rakaat?" tanya saya. " Kita buat dua puluh" jelas Pak Mokhtar. "Ok la. Tapi kalau imam sampai, saya kene berundur la" kata saya. Sememangnya nak berundur pun, dah janji dengan Mak, nak bawa gi Tesco. Nak beli sabun katanya. Hari Sabtu, Tesco tutup pukul 1 pagi. Jadi solatla kat surau taman je, tak sangka pulak buat 20 rakaat....Nak masuk rakaat ke-9,10 saya tengok jam dah menunjukkan pukul 10mlm. "Lambat ke panjang aku baca?"bisik hati. Habis sahaja 10, saya menoleh kebelakang, isyarat imam jemputan surau dah sampai. "Ni budak sekolah ni. Tahfiz ni" kenyataan yang dikeluarkan hasil "scanning" yang dibuat oleh saya. Bagus jugak, orang yang berhak jadi imam, wajib jadi imam sepertimana tertulis didalam senarai urutan untuk jadi Imam dalam Kitab Fiqh Muyassar Imam Syafie. Saya pun minta untuk tukar sebabnya nak balik. Emak mesti menunggu punya.

Hari ahad. Cadangnye nak selesaikan yang tak siap...Bas petang ni pukul 6 petang. Naik Tran jugak. Sebabnya? senang, berhenti di Jalan Duta, tak jauh nak ke rumah. 5 minit sahaja dengan Penchala Link. Tapi RM2 tolnya, huh bila la nak turun......