Thursday, August 18, 2011

Update

Kesihatan

"Nak MC dik?" tanya pembantu klinik.
"Boleh jugak la, doktor pun cakat tadi suruh amik MC" jawab saya.
"RM40 semuanya. Jangan lupa makan ubatnya. Bulan puasa ni, air mungkin kurang. Tu yang panas" terang Pembantu Klinik sambil menyerahkan ubat.
"Terima kasih Puan, InsyaAllah" jawab saya ringkas sambil memberi 4 keping notes RM10.
"MC ada pun kena datang jugak pejabat. Half day je la esok" ngomel saya sendiri sambil melangkah keluar dari Klinik Taman Tun Dr. Ismail, Dr Hamidah.
Esok pagi kene kerja jugak. Ada kerja yang tak siap dan perlu disiapkan jugak esok.

Trip - Gunung Kinaballu

21 Sept dah diputus akan berangkat ke Kota Kinaballu, Sabah. Program mendaki Gunung Kinaballu. Untuk sebulan ini, senaman @ bersukan memang tak ade. Cuma mengharapkan Solat Teraweh sebagai terapi menyihatkan badan. Dan saya yakin itu. Dengan bernafas ketika bersujud sahaja akan membuatkan buah pinggang kembali kepada kedudukan asal.

Banyak persiapan kene dibuat, termasuk ketahanan fizikal. Tahap suhu disana sangat sejuk. Jadi memungkinkan perlunya saya ada "fitness" yang terbaik. Ada sebulan dari sekarang.

Kelengkapan? kasut sukan dah tercabut tapaknya. Bunga pun dah haus. Gara-gara memanjat Bukit Tabur yang berbatu. Makanya kene ganti yang baru. Glove? kene cari. Baju sejuk? pun kene cari. Yang semua ini, akan dibereskan selepas raya ini. Persediaan sebelum mendaki, Gunung Nuang sekali lagi akan jadi vanue terakhir untuk persediaan. Dengan ketinggian 4800 kaki, rasanya mungkin membantu untuk mendaki Gunung Kinaballu yang setinggi 13300 kaki.

Kerja

Sangat mendesak pada Bulan Ramadhan ini. Ada 7 projek yang perlu ditenderkan sebelum raya. 2 sudah, ada lima lagi menanti bermula Isnin. Kene turun la gi tapak. Semuanya berstatuskan Kelas A. Ini semua adalah projek dibawah Greater KL (GKL). Kos? itu rahsia. Tapi bila sebut rangkain paip pembetungan, dan pembinaan loji rawatan kumbahan sudah semestinya angka sangat besar. Baru-baru ini seharian sehingga lewat petang dalam pembukaan dokumen tender. Sebutharga untuk perpindahan pejabat pun minggu ini. Itu kerja sebagai urusetia bukan kerja hakiki lagi. Pemberian bonus kepada staff lagi...

Study - UKM

Lepas raya baru bermula semula kelas. Alhamdulillah, keputusan pun naik walaupun sikit. Yang penting naik. Itu sasaran saya. Biar melangkah perlahan, asalkan tujuan dan bergerak menuju destinasi itu jelas.

Akhir sekali

Alhamdulillah, program perkongsian ilmu selama 5-10 minit sebelum bekerja berjalan seperti dijadual. Terima kasih bos! sebab bagi saya handle aktiviti ni. Terutama staff wanita yang dok bising sebab takut nak bercakap, akhirnya dapat jugak yakin nak bercakap. Insyaallah, bila mahu menjadi baik dan bersedia menjadi lebih baik, maka akan baik la perjalananya.

* dah nak masuk fasa terakhir Ramadhan. Para Sahabat r.a akan bersedih sebab Ramadhan nak ke penghujungnya. Qiam jangan ditinggal dalam sepuluh terakhir termasuk iktikaf. Sebabnya? lailatul qadr matlamatnya