Saturday, August 27, 2011

Shopping?

"Tak shopping raya ke shafiq?" tanya kawan sepejabat saya.
"Raya? shopping? emm..kurang sket la. Nak standby untuk mendaki ni. Bajet raya kene cut-off." jawab saya.
"Betul ke. Tapi takkan tak dak benda baru kot?" tanya lagi sorang lagi.
Banyak songeh betul korang ni. Bajet raya tu ada. Tapi untuk minyak keta aku, smart-tag aku..hehehe" jawab saya sambil sengeh sebabnya conform lepas ni diorang tak tanya banyak dah.
"Menyesal pulak aku tanya shafiq ni.ee..geram betul" ngomel yang bertanya tadi.
"Nanti-nanti la menjawab. Tak kene masa ni. Nak pergi taklimat projek dan turun site ni." jawab ku memujuk sambil melangkah laju keluar.

Inilah akibatnya bila melintas dihadapan sekumpulan orang-orang perempuan bila diorang tengah dok riuh sembang tentang raya. Sebagai jalan pintasnya, saya akan memberikan jawapan yang "conform" tak tanya dah lepas ni. Minggu akhir kerja dan cuti ni memang "direct" 4 hari ada taklimat dan lawatan tapak. Satu hari ada satu projek berstatus Kelas A nak ditenderkan. Ada 3 orang yang ditugaskan. Sorang amik satu. Tapi saya, dapat 2. Satu untuk Rangkaian Paip dan satu lagi Loji Rawatan Kumbahan. Soba je la. Pergi pagi balik petang. Kerja hakiki kat atas meja dok tergendala macam tu. Cara yang terbaik untuk selesaikan, lepas habih solat jemaah subuh terus masuk pejabat.

Semalam sempat saya curi sedikit masa untuk ke Uptown Cheras. Mencari barang untuk ke KK lepas raya ini. Untuk raya pulak? Tengahari tadi saya ke Parkson, One Utama berdekatan dengan rumah. Ada la satu dua barang je dapat saya capai. Tak berkenan banyak sangat, itu yang dapat 2 je. Target 3, tapi dapat 2. Sememangnye sebelum nak keluar membeli, saya akan pastikan barang yang saya perlukan. Sampai je, saya akan terus mencari barang tersebut, dan wat tinjauan harga dan kualiti dulu. Dah dapat, apa lagi? balik la. Tak jalan-jalan ke? emm..sorang-sorang membeli ni, kalau jalan sorang dah macam orang mencari jalan pulang je. hehe...Lagi pun time macam ni, orang ramai, bukan ramai dah, bersusun-susun. Tak boleh tahan.

Esok, baru saya akan bertolak balik kampung. Cuti dah mula dari jumaat lepas, tapi lewat balik kampung. Tunggu akak sorang tu habih kerja. Yang lain, ayah, mak, akak2, abg ipar dah mula gerak hari jumaat lagi. ...harap perjalanan esok lancar dan cuaca pun ok. Kereta kalau kurang kat Lebuhraya pun lagi bagus!harapnya gitu la. Firasat mengatakan itu.

Citer raya? nanti raya baru cerita. masih lagi Ramadhan ni. Ada bebarapa hari berbaki ni, kene all out segala macam ibadah. Kene pulun sehabis maksima. Sebab apa? jawapanya "entry" esok pagi...tunggu..